Ungdommene fra palestinske PGFTU fortalte om livet under okkupasjon

Foto: Ragnhild Jordheim

– Lettere å reise til Mars enn tilbake til Palestina

Blant sol og smil serverte de fem palestinske ungdommene som gjestet Fagforbundet Ungdoms sommerkonferanse en brutal virkelighetssjekk.

De startet med å takke for velkomsten og ivaretakelsen, samt muligheten til å komme til Norge. De ønsket å takke fra hele det palestinske folk for innsatsen og det internasjonale engasjementet til Fagforbundet.

– Med Fagforbundet i ryggen får vi krefter til å kjempe videre mot apartheid, sa 25 år gamle Walaa.

Stor organisasjon

Palestinian General Federation of Trade Unions (PGFTU) er en organisasjon som har seks forbund under seg, og teller nært oppunder 300.000 medlemmer. I likhet med Fagforbundet satser de også på ungdommen med egen ungdomsorganisering, hvor rundt 20.000 er med i ungdomsorganiseringen. De jobber blant annet med arbeidslivssaker og kvinners rettigheter.

Hverdagen til ungdommene som bor i Palestina er forskjellig. De kan deles i to: De som jobber og de som ikke jobber. De som ikke har arbeid risikerer sitt eget liv ved å klatre over muren for å jobbe svart inne i israelske-okkuperte områder. Selv de som har tillatelse til å jobbe må daglig innom strengt bevoktede sjekkpunkter for å slippe ut av de avstengte palestinske områdene. Hvis sjekken tar for lang tid eller det oppstår problemer, blir de blir trukket i lønn hvis de kommer for sent på jobb.

Tøft liv i flyktningleir i Libanon

33 år gamle Hanin er en palestiner som bor i Libanon. Hun fortalte sin historie fra sitt liv som arbeider i en flyktningleir.

– Det må være lettere å reise til planeten Mars enn å reise tilbake til Palestina. Jeg lengter tilbake til hjemlandet! Det er vanskelig å få seg en jobb i Libanon. De fleste velger å jobbe hos private som betaler veldig dårlig. Vi føler seg utnyttet, men er avhengig av å jobbe for å få råd til mat og husleie, fortalte Hanin.

Det palestinske flagg ble overlevert til Fagforbundet Ungdom som en hilsen fra våre palestinske kamerater. Og som en hilsen fra Fagforbundet Ungdom fikk representantene fra PGFTU et lite stykke Norge – Freia melkesjokolade.

STERKE HISTORIER: De palestinske jentene smiler etter å ha fått hver sin melkesjokolade som takk for at de delte sine historier. (Foto: Ragnhild Jordheim)