Leder Mani Hussaini og resten av AUF er klare til å ta Utøya tilbake. 7. til 9. august skal ungdomspartiet ha sin første sommerleir på øya siden 2011.

Foto: Martine Grymyr

Utøya reiser seg på nytt

Det har tatt fire år å bygge opp igjen Utøya. Nå er AUF-erne klare til å legge tragedien bak seg og ta øya tilbake.

– Utøya skal være et sted både for å minnes, men også et sted for engasjement, debatt, sparke fotball og ligge på plenen i bakken og nyte sola, sier AUF-leder Mani Hussaini.

Søndag inviterte han og AUF med seg deltakerne på Fagforbundet Ungdoms sommerkonferanse ut til Utøya.

IDYLL: Grønn og frodig lå Utøya og badet i solskinn.

IDYLL: Grønn og frodig lå Utøya og badet i solskinn. (Foto: Martine Grymyr)

Minnested

22. juli har det gått fire år siden tragedien rammet regjeringskvartalet i Oslo og AUF sin sommerleir på Utøya. Nå er øya i ferd med å gjenreises, blant annet med nye hus som skal tilby større og mer moderne kjøkken, konferansesal og læringssenter. Følger du stien innover fra brygga kommer du til øyas nye minnested.

– Da vi skulle lage et minnested hadde vi to betingelser: Det måtte ikke bygges i nærheten av der noen mistet livet, og ikke i nærheten av der gjerningsmannen ble tatt, forteller Hussaini.

MINNESTED: Minnestedet på Utøya ligger bortgjemt i et stille skogholt, og blir laget av de pårørende. (Foto: Martine Grymyr)

SAVN: Minner og hilsener finner du over alt på Utøya.

SAVN: Minner og hilsener finner du over alt på Utøya. (Foto: Martine Grymyr)

Minnestedet har de lagt i et stille skogholt, og skal blant annet bestå av to lyssatte stålringer med navn og alder på de drepte.

– Vi har ikke tenkt å gjemme bort historien, men samtidig vil vi at det skal være mulig å komme ut hit og trekke seg litt unna. Noe av det beste med minnestedet er at alt blir gjort av åtte foreldre som mistet barna sine her, fortalte AUF-lederen.

Sommerleir med Gro

Om kort tid samles AUF på nytt til sommerleir på Utøya. 7. – 9. august skal øya tas tilbake, blant annet med Gro Harlem Brundtland på gjestelista.

Fagforbundet Ungdom ønsker våre kamerater en god sommerleir på flotte Utøya.

KJÆRLIGHET: Et hjerte til minne om en som mistet livet på Kjærlighetsstien.

KJÆRLIGHET: Et hjerte til minne om en som mistet livet på Kjærlighetsstien. (Foto: Martine Grymyr)