AUF-leder Mani Hussaini på valgvake hos den store valgvinneren, Arbeiderpartiet.

Foto: Erlend Angelo, Fri Fagbevegelse

– Folk vil ha et bytte

Etter to år med den borgerlige regjeringas angrep på arbeidsmiljøloven, abortloven, landbruket og vanskeligstilte har folk fått nok, mener Christina Beck Jørgensen, leder av Fagforbundet Ungdom. I går vasket en rødgrønn bølge inn over kommune- og fylkestingsvalget.

– Jeg tror politikken som Erna og Siv har ført har gjort at folk ville ha et bytte. Den borgerlige regjeringa har de to siste årene rett og slett ført en politikk som er svært uheldig for veldig mange mennesker i Norge, sier Christina Beck Jørgensen, leder av Fagforbundet Ungdom.

Lista over kontroversielle politiske saker har rukket å bli lang, selv om vi bare er halvveis inn i den borgerlige regjeringas fire år ved roret.

– De blå har ført en politikk som kort fortalt har vært et angrep på både arbeidsmiljøloven, abortloven, landbruk, unge arbeidstakere, vanskeligstilte og flyktninger, og samtidig kjørt knallhardt på skatteletter til de rikeste. Nå får de svar fra folket i form av et solid rødgrønt flertall i kommune- og fylkestingsvalget, sier Jørgensen.

Hun får støtte av nestleder Rune Øglænd Breisnes:

–  Resultatet er nok ein indikasjon på at folk ikkje ynskjer den politikken som blir ført frå regjeringa. Ein også hugse at dette er eit lokalval, og lokale saker vil til slutt som regel vere avgjerande, men det kan virke som om det bles ein raudgrøn vind over landet, og det skal me ta med oss inn i arbeidet som begynner fram mot valet i 2017, sier Breisnes.

GLADE FOR RØDGRØNN SEIER: Leder og nestleder av Fagforbundet Ungdom, Christina Beck Jørgensen og Rune Øglænd Breisnes. (Foto: Foto: Martine Grymyr)

De borgerlige taper terreng

Allerede mens stemmene ble talt opp i går kveld var den rødgrønne seieren et faktum. Arbeiderpartiet og Miljøpartiet De Grønne har for lengst kunne krone seg til valgets store vinnere, men også Sosialistisk Venstreparti og Rødt går fram. I tillegg har Senterpartiet gjort sitt beste kommunevalg siden 1995.

Samtidig går både Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti tilbake. Den borgerlige sida ser ut til å miste flertallet i både Oslo, Bergen og Tromsø.

– Dette har vært et valg som også har vært veldig viktig for Fagforbundet og våre medlemmer. Det har handlet om deres lønns- og arbeidsvilkår, og derfor kan våre tillitsvalgte ta del i denne seieren. Vi har vært ute på arbeidsplassene, i gatene, på nettet, over alt for å snakke med folk om valget og oppfordret alle til å bruke stemmeretten, forteller Jørgensen.

Hun er likevel skuffet over den lave valgdeltakelsen. Tall fra regjeringen viser at kun 59,8% av stemmeberettigede faktisk brukte stemmen i årets kommune- og fylkestingsvalg.

Kommunene bestemmer selv

Etter at den svært omstridte nye arbeidsmiljøloven trådte i kraft 1. juli, har det til syvende og sist vært opp til kommunene å bestemme om de ville følge de nye reglene eller ikke. Jo flere rødgrønne kommuner, jo flere vil holde seg til den gamle arbeidsmiljøloven, tror nestleder Breisnes.

– Det må sjølvsagt vere noko me no må halde fram med å jobbe for. Me har brukt mykje tid i forkant av valet for å snakke med politikarane om denne muligheita, og håper no me ser resultat av det, avslutter Breisnes.