Foto: Fagforbundet

Tannpleie må inn i egenandelsordningen

Uttalelse fra Fagforbundets Landskonferanse for ungdom 2015.

Fagforbundet Ungdoms landskonferanse krever at tannhelse skal likestilles med andre offentlige helsetjenester, og må inn under egenandelsordningen og finansieres med skattepengene våre.

Det er viktig at politikerne tar tannhelse på alvor! I følge det offentlige er tennene kun en del av kroppen din til du er 18 år. Etter det må du begynne å betale alt selv, om du da ikke har en kronisk tann- eller tannkjøttsykdom. Dette mener vi er usolidarisk og usosialt.

Vi krever at alle skal ha lik mulighet til å motta tannbehandling og at frykten for tannlegeregningen ikke skal være det som stopper folk i å gå til tannlegen. Det å utsette tannlegebesøk i lang tid kan få alvorlige konsekvenser. Det som starter med dårlig ånde, tannstein, misfargede tenner og hull, det kan i verste fall føre til underernæring og andre fysiske plager hvis det forblir ubehandlet. Mennesker kan også utvikle psykiske og sosiale plager relatert til dårlig tannhelse, som igjen kan føre til en stor økonomisk belastning for samfunnet.

Fagforbundet Ungdoms landskonferanse krever at tannpleie må inn under egenandelsordningen, og at dette skal finansieres gjennom skattepengene våre. God tannhelse reduserer faren for andre sykdommer og lidelser. En god offentlig tannhelseordning vil kunne spare samfunnet for mye penger som i dag blir brukt til behandling av alvorlige sykdommer som oppstår på grunn av folks dårlige tenner.

Fagforbundet Ungdom har i to år jobbet med å få tannhelse inn i egenandelsordningen, og følgende organisasjoner har tilsluttet seg: Fagforbundet Pensjonister, Sosialistisk Ungdom, Grønn Ungdom, Senterungdommen, Rød Ungdom, AUF, Handel og Kontor Ungdom, Industri Energi Ungdom, Sjømannsforbundet Ungdom, NNN Ungdom, EL&IT, NTL ung, Forbundet Tenner & Helse og Pensjonistforbundet. Vi håper at enda flere organisasjoner tilslutter seg kravet.

For flere kommentarer:

- Christina Beck Jørgensen, leder i Fagforbundet Ungdom, tlf. 93 24 85 68

- Martine Grymyr, informasjonsrådgiver, tlf. 47 68 33 14

Last ned uttalelsen (DOCX: 28.7 kB)