Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen møtte stor motstand da regjeringen foreslo innføring av studiepenger for utenlandske studenter, og snudde i saken. Nå begynner i stedet innøfringen av 11 måneders studiestøtte.

Foto: Martine Grymyr

Vedtar 11 måneders studiestøtte

Når regjeringa og støttepartiene endelig vedtar 11 måneders studiestøtte rykker vi et stort skritt nærmere en realisering av heltidsstudenten.

Mandag denne uka la den borgelige Høyre- og Frp- regjeringa og samarbeidspartiene Venstre og Krf fram sitt statsbudsjett for neste år. Her lå blant annet en stor julegave til norske studenter: 11 måneders studiestøtte.

Les også: Heltidsstudenter for verdiskapning.

11 måneders studiestøtte har vært en kampsak for Fagforbundet Ungdom i en årrekke. Vi har hele tida ment at for å kunne være en heltidsstudent må studiestøtten dekke alle de månedene man faktisk studerer, og for å realisere kunnskapssamfunnet politikerne snakker så varmt om må det satses på utdanning.

Likevel vil neppe dagens studenter nyte godt av vedtaket. Innføringen av 11 måneders studiestøtte vil først gradvis skje fra 2017. Fram mot 2020 skal studiestøtten utvides med én uke i året.

Les også: Det kan bli dyrere å studere.

Fagforbundet Ungdom gratulerer regjeringa med satsinga!