DELING ELLER PROFITT?: Delingsøkonomi handler ikke om deling, men om profitt. Du betaler for en vare, på lik linje med annen handel.

Foto: Tax Credits/Flickr

Delingsøkonomien vil skape flere løsarbeidere

Den snakkes opp i skyene av både regjeringen og NHO. Men delingsøkonomien handler ikke om deling, men om profitt, svart arbeid og flere løsarbeidere.

Facebook  /   Twitter

Delingsøkonomi. Det høres unektelig positivt ut, og mange bruker det allerede. Tjenester som Finn småjobber, Nabobil, Uber og Airbnb har det siste året gjort sitt markante inntog i det norske samfunnet. Transporttjenesten Uber sier de allerede har over 100 sjåfører i Oslo, og bare i London skal det være rundt 20.000 Uber-sjåfører.

Delingsøkonomiens korstog gjennom Europa har ikke gått ubemerket hen. Demonstrasjoner, streik og statlige inngrep har fulgt etter hvert som tjenester som Uber har tatt forsynt seg av en stadig større del av markedet. Det er ikke uten grunn.

Mangler reguleringer

Ifølge NRK tror forskere at hele 40 prosent av amerikanske arbeidstakere vil være frilansere om få år, og at det samme kommer til å gjelde Norge. Frihet til å jobbe når du vil, ingen sjefer, ingen bestemt arbeidstid, bare vanlige folk som deler det de har. Hva kan gå galt?

Mye av problemet med den såkalte delingsøkonomien er at den faller utenfor eksisterende regelverk og avtaler, som er ment å gjøre arbeidslivet mest mulig trygt og forutsigbart for arbeidstaker. Tar du deg jobb som Uber-sjåfør vet du aldri når du må jobbe, du har ikke rett på sykepenger, ingen passer på at du ikke overarbeider deg, du må stadig presse prisene for å konkurrere med andre sjåfører, samfunnet mister store summer på at du ikke betaler skatt, og hva med pensjonen din?

For å gå delingsøkonomien i møte har derfor danske LO bestemt seg for å samarbeide med virksomhetene, snarere enn å snu ryggen til dem. Målet er å presse dem inn i allerede eksisterende regelverk.

Rammer unge

Ungdom er de som er mest sårbare i arbeidslivet. Mange får ikke fast jobb og hele stillinger er kun forbehold de heldigste. Da kan vi anta at når ungdom blir løsarbeidere med delingsøkonomien så er det arbeiderne som er taperne og ungdom blir stående med lua i hånda.

I flere år har Fagforbundet jobbet mot selskaper som undergraver fellesskapet. De som kun tenker profitt og har ingen forståelse for arbeidslivsrettigheter og likelønn. Gjennom delingsøkonomien skaper vi et enda større klassedelt samfunn, samtidig som det kommer et nytt verktøy for svart arbeid.

Hvem passer på?

Vi skal ikke avfeie alle nye løsninger som kommer til Norge. Mye kan unektelig bli bedre enn det er i dag, men jeg tror ikke delingsøkonomien er svaret. Det vi trenger nå er at arbeidsgivere og arbeidstakerorganisasjoner stiller kritiske spørsmål om hvordan dette kan påvirke oss. Hvis en Uber-taxi er i en ulykke og de i bilen blir ufør, da er det ingen som må ta ansvar for deg slik som det er i drosjenæringen. Når du har jobbet i Uber-taxi i 4-5 år, har du ingen arbeidserfaring å vise til.

Fagforbundet Ung mener at det må lages systemer som unngår at folk blir utnyttet, og at vi trenger et skattesystem for å unngå svart arbeid. Men først å fremst må alle forstå at hvis ungdom skal få seg gode faste jobber, bør delingsøkonomi brukes minst mulig.

Hva synes du?

Delingsøkonomi

Delingsøkonomi er en forretningsmodell der privatpersoner selger tjenester eller leier ut eiendeler ved hjelp av formidlingsselskaper på internett.

Blant de mest kjente selskapene er Uber, Airbnb og Couchsurfing.

 

Kilde: Wikipedia