Foto: Stefanos Papachristou/Flickr

Hvem utdanner seg til 15,75% stilling?

Ufrivillig deltid i norsk helsevesen vil med tiden ramme rekrutteringen av framtidig arbeidskraft. Hvem utdanner seg til en deltidsstilling, spør Susanne Bakke i denne ukas hjertesak.

I det norske helsevesenet i dag står vi ovenfor deltidstrollet – tvungen og ufrivillig deltid for mange. Dette gjelder i hovedsak kvinner, damer som hver dag gjør en uvurderlig innsats for velferdsstaten, men som ikke får muligheten til bidra fullt ut. Sykepleiere som hjelper oss når vi blir syke, hjemmehjelpen som får hverdagen til og gå rundt for mange eldre i deres eget hjem, eller hjelpepleieren som hjelper oss når vi ikke kan klare oss alene lengre.

Les også: Kommunene elsker pyntestillinger

Norske kommuner er blant arbeidsgiverne som bærer det største ansvaret for ansatte som jobber ufrivillig deltid. Sånn kan vi ikke ha det! Vi kan ikke be disse kvinnene om å godta at de ikke skal få ta i bruk hele sitt potensiale. Å bekjempe tvungen deltid handler om vilje!

Det går ikke bare utover de ansatte som selv er rammet av å jobbe en deltidsstilling, men også alle dem som mottar tjenester av norske kommuner. Pasienter og brukere må finne seg i å måtte forholde seg til mange en lang rekke ulike personer. De ansatte får heller ikke mulighet til å bygge opp kompetanse og kunnskap om hvordan de best skal kunne utføre jobben sin.

Mange av arbeidstakerne i helsevesenet i dag har en krevende utfordring når det kommer til privat økonomi. Tvungen deltid betyr økonomisk usikkerhet. Stillingsstørrelsen tilsvarer for mange at de ikke får boliglån i banken til å etablere seg, ikke har de en ansattprosent som gir noe særlig uttelling for pensjonen, ikke kan de legge planer for fremtiden, fordi man må hige etter ekstravakter på arbeidsplassen. Dette er det mange har som hverdag!

Les også: Hvor blir det av heltidsstillingene?

På lang sikt kan bruk av deltidsstillinger skade rekrutteringen i mange av dagens helse- og sosialutdanninger. Det er vel ingen som utdanner seg til en 15,75% stilling! Arbeidsgiver og helsevesenet må våge og tenke utenfor boksen for å kunne nå så mange vi kan av våre unge fremtidige arbeidstakere, som vi er så avhengige av.

Lovfestet rett til heltid handler om å gi de som tar vare på oss når vi blir gamle, våre besteforeldre, våre foreldre, søsken og barn, en sikker hverdag og forutsigbar fremtid, og en lønn å leve av!

Livet under og etter pandemien

10. oktober er verdensdagen for psykisk helse: Vær oppmerksom. Vær til stede. Følg opp, skriver Maren Oddvang i denne ukas hjertesak.

«Alle får barnetrygd»

Alle - bortsett fra de som trenger det aller mest, skriver Jeanette Lea Romslo i denne ukas hjertesak.

Ikke råd til egen bolig med deltid

Unge oppfordres til å utdanne seg innen helsefag, men ute i arbeidslivet får de stort sett bare deltidsstillinger. Det er ikke mulig å kjøpe seg bolig med en 34% stilling, skriver Alexander Liane, i denne ukas hjertsak.

22. juli: 10 år med kamp

Tiåret etter terrorangrepet 22. juli 2011 har vært preget av kampen mot ekstreme holdninger, mot hat og for ytringsfrihet, likeverd og samhold, skriver Vilde Antonie Sundfær, Linn Flataune, Lisa-Mari Kildal og Lill-Beate Eidshaug.

Susanne Olsen

Susanne Bakke er medlem av ungdomsutvalget i Fagforbundet Aust-Agder.