KAMERATSLIG SPØRRETIME: Det var en kameratslig tone, men AUF-leder Mani Hussaini ble ikke skånet for kritiske spørsmål da Fagforbundet Ungs leder- og nestledersamling besøkte Utøya.

Foto: Martine Grymyr

AUF fikk svare for seg

Spørsmålene rant inn da Fagforbundet Ungs leder- og nestledersamling besøkte AUF på Utøya. Leder Mani Hussaini fikk svare på alt fra TISA til gratis tamponger.

Privatisering, valgkamp, pensjon, lærlingplasser, solidaritet, ufrivillig deltid og EØS. Spørsmålene var mange og temaene favnet bredt da Fagforbundet Ungs ledere og nestledere i fylkene besøkte AUF på Utøya i går. Dagen ble tilbrakt i øyas splitter nye kurs- og konferansesenter, sammen med AUF-leder Mani Hussaini.

Etter å ha snakket litt om den kommende valgkampen, fagbevegelsen og videre utbygging av øya, åpnet Hussanini for spørsmål fra salen.

– Denne uka skrev Fagforbundets sentrale ungdomsutvalg en uttalelse som svar på Unge Venstres forslag om å innføre en såkalt "innslusningslønn"for nyankomne flyktninger. Hva tenker AUF om et slikt forslag, spure Anniken Heimdal Tjøstheim, leder av ungdomsutvalget i Fagforbundet Rogaland.

– Det vil være som å vedta sosial dumping, svarte Hussaini tvert, og fortsatte:

– Folk blir ikke utenfor arbeid fordi de skal ha så mye i lønn. Det de trenger for å komme seg i jobb er å lære seg norsk, de må lære seg meningen med å bli organisert og de trenger arbeidserfaring. Det gjør vi ved hjelp av praksisplasser.

Arbeiderpartiet og tannhelse

Tannhelse sto høyt på agendaen for mange, og både Telemarks Charlotte Jonskås og Sør-Trøndelags Amund Losen Moholdt rettet spørsmål mot Arbeiderpartiets tannhelsepolitikk, etter at partites landsmøte både i 2009, 2011 og 2013 vedtok å likestille tannhelsetjenester med øvre helsetjenester uten å følge opp.

– Vet dere hva? Jeg er like skuffa over eget parti som det Fagforbundet Ung er, svarte Hussaini.

Les også: Stor støtte til tannhelse

Han fortalte at tannhelsesaken har bred støtte innad i partiet.

– Det er lett å se hvor urettferdig dagens tannhelseordning er. Folk som kommer fra dårlige kår har dårligere tenner, så brutalt er det. Å gi folk et regelmessig, rimelig tannhelsetilbud vil være med å forebygge sykdommer som vi allerede bruker mye penger på, sa Hussaini.

Viktig å samarbeide

– TISA. Lykke til, utfordret Hedmarks Martin Huggins AUF-lederen, og smilte lurt fra talerstolen.

Handelsavtalen er en av de best hemmeligholdte og mest omdiskuterte avtalene de siste par årene, og mange har etterlyst et tydeligere standpunkt fra Arbeiderpartiet.

– Vi er imot hemmeligholdet, og det er noen punkter der som gjør at det vi mener det er grunn til bekymring. Men vi er ikke imot selve handelsavtalen, forklarte Hussanini, før han fortsatte:

– Det er ikke slik at vi i AUF har svaret på alt. På noen områder er vi også helt avhengige av hjelp fra dere i fagbevegelsen. Et fagligpolitisk samarbeid mellom oss handler om to ting: Dere skal få gjennomslag hos oss, og vi skal vinne velgere sammen med dere, sa Hussaini.

SAMARBEID: Fagforbundet Ungs leder- og nestledersamling og AUF-leder Mani Hussaini fant seg godt til rette i biblioteket i Utøyas nye kurs- og konferansesenter. (Foto: Martine Grymyr)