FAST OG HEL STILLING: Deltid og vikarstillinger er ikke det samme som en fleksibel hverdag, skrive Linn Christin Pedersborg.

Foto: Stefanos Papachristou/Flickr

Ufrivillig deltid er ikke fleksibilitet

Kampen mot ufrivillig deltid er en dugnad i solidaritet, det er det arbeiderbevegelsen er tuftet på, skriver Linn Christin Pedersborg i denne ukas hjertesak.

Det er et kjent problem at ungdommer i dag sliter med å komme seg inn på boligmarkedet. Hvorfor har det seg slik? Først og fremst krever bankene i dag at du har minst 15 % i egenkapital for å kjøpe deg bolig. Hvordan skal ungdom få til å spare så mye uten hjelp av foreldre, uten fast jobb og ikke minst med så små deltidsstillinger? Bankene krever også at du har fast, hel stilling for at du i det hele tatt kan betjene et lån for å kjøpe bolig.

Les også: Hvem utdanner seg til 15,75% stilling?

Opinion gjennomførte en undersøkelse for NHO hvor de spurte unge om hva som var viktigst for dem i arbeidslivet. Frihet og fleksibilitet kom langt ned på lista, mens trygghet og fast lønn kom langt opp. Vi unge vil ha faste jobber, fast lønn, mulighet til å få lån og en god pensjon når vi blir eldre. Har du ikke dette må du belage deg på å bo hjemme hos mor og far lenge, eller du blir avhengig av leiemarked – et dårlig leiemarked. Lite utvalg, høye priser, og du får ikke igjen noe for dette senere.

Les også: Kommunene elsker pyntestillinger!

Deltidsjobb og vikarstillinger er ikke for meg en fleksibel hverdag. Det er en hverdag hvor du ikke kan planlegge noe som helst – i tilfelle arbeidsgiver ringer og trenger deg på jobb. Du har jo ikke råd til å si nei? Dette går på bekostning av helse, familieliv og personlig frihet. Deltidsarbeid gir også lavere inntekt og har en rekke økonomiske konsekvenser for den enkelte. Mange trygdeordninger er knyttet til inntektsnivå: Pensjon, fødselspenger, dagpenger og sykepenger er noen sentrale eksempler.

Les også: Hvor blir det av heltidsstillingene?

Fagforbundet og LO har satt dette på dagsorden, og dette er noe som må jobbes med kontinuerlig. Det er en lang vei å gå før man får bukt med deltidsproblematikken.

Kampen mot ufrivillig deltid er en dugnad i solidaritet – det er det arbeiderbevegelsen er tuftet på.

Livet under og etter pandemien

10. oktober er verdensdagen for psykisk helse: Vær oppmerksom. Vær til stede. Følg opp, skriver Maren Oddvang i denne ukas hjertesak.

«Alle får barnetrygd»

Alle - bortsett fra de som trenger det aller mest, skriver Jeanette Lea Romslo i denne ukas hjertesak.

Ikke råd til egen bolig med deltid

Unge oppfordres til å utdanne seg innen helsefag, men ute i arbeidslivet får de stort sett bare deltidsstillinger. Det er ikke mulig å kjøpe seg bolig med en 34% stilling, skriver Alexander Liane, i denne ukas hjertsak.

22. juli: 10 år med kamp

Tiåret etter terrorangrepet 22. juli 2011 har vært preget av kampen mot ekstreme holdninger, mot hat og for ytringsfrihet, likeverd og samhold, skriver Vilde Antonie Sundfær, Linn Flataune, Lisa-Mari Kildal og Lill-Beate Eidshaug.

Linn Christin Pedersborg

Linn Christin Pedersborg sitter som ungdomstillitsvalgt i Fagforbundet Stjørdal og er varamedlem i ungdomsutvalget i Fagforbundet Nord-Trøndelag.

Linn.Christin.Pedersborg@stjordal.kommune.no