Mange var innom Fagforbundet under Yrkes-NM i Bergen 2016.

Foto: Martine Grymyr

Kåret landets beste fagfolk

Denne uka har 230 lærlinger konkurrert om å bli landets beste fagarbeidere under Yrkes-NM i Bergen.

Lærlinger fra hele landet har denne uka møttes til dyst under Yrkes-NM i Vestlandshallen i Bergen. Hele 230 deltakere har kjempet om pallplassering i 23 forskjellige fag, alt fra tømrer og frisør, til mediegrafiker og helsefagarbeider (se mer i faktaboks til høyre).

Fagforbundet stilte med hele 14 unge tillitsvalgte under Yrkes-NM i Bergen.
Fagforbundet stilte med hele 14 unge tillitsvalgte under Yrkes-NM i Bergen. (Foto: Martine Grymyr)

På plass var også Fagforbundet, som satset tungt og stilte med hele 14 unge tillitsvalgte på stand.

Det er viktig at vi i Fagforbundet er tilstede på Yrkes-NM, både for å være synlige, og for å fortelle ungdommen om hvem vi er, forklarer Christina Beck Jørgensen, leder av Fagforbundet Ung, og fortsetter:

Yrkes-NM er en flott arena for å vise fram alle fagene vi har i Norge, for uten disse hadde vi ikke hatt et så godt land som vi har. Konkurransen er med på øke prestisjen og respekten rundt yrkesfag, og å motivere og rekruttere flere unge inn. Det utrolig godt og se stoltheten de unge viser når de gjennomfører sitt fag. Det er ingen tvil om at vi har mange gode ambassadører for yrkesfagene.

Mange nye medlemmer

I løpet av tre dager har 21 000 gjester besøkt Vestlandshallen, og Fagforbundets tillitsvalgte har gitt bort tusenvis av goodiebags, karameller, refleksbånd og brosjyrer, og ikke minst har medlemstallene fått seg en real boost: hele 170 nye medlemmer ble vervet på tre dager.

Les også: Blir hun Norges beste helsefagarbeider?

Enten du er yrkesaktiv, lærling eller går på ungdomsskolen er det viktig at du kjenner dine rettigheter. Mange unge får seg sommerjobber, og dermed håper jeg at de som har møtt oss her nå vet hvem de kan kontakte hvis de trenger hjelp, sier Jørgensen.

Mange var innom Fagforbundet under Yrkes-NM i Bergen 2016.
Mange var innom Fagforbundet under Yrkes-NM i Bergen 2016. (Foto: Martine Grymyr)

Likevel er det når NM er over og alle kommer hjem til sitt at den virkelige jobben begynner for de tillitsvalgte.

Nå er det viktig å følge opp dem vi har vervet, slik at de får den informasjonen og hjelpa de trenger framover. Våre tillitsvalgte vil nå kunne gi dem oppfølging og informasjon om ulike kurs og samlinger de kan delta på. Hvem vet, kanskje noen av de nye medlemmene er framtidas ungdomstillitvalgte, sier Jørgensen.

Les også: Rollemodeller i Yrkes-NM

Her er vinnerne

Helt på tampen av tre intensive konkurransedager ble vinnerne omsider kåret. Her er de beste helsefagarbeiderne og barne- og ungdomsarbeiderne:

Helsefagarbeider:

1. Celina Sørensen Tollefsen (Finnmark)
2. Julie Eiksund (Møre og Romsdal)
3. Julie Osa Horgen (Hordaland) og Maiken Helgå Bråten (Finnmark) (delt 3. plass)

Vinnerne i helsefagarbeider: Fra venstre: Julie Eiksund, Celina Sørensen Tollefsen og Julie Osa Horgen og Maiken Helgå Bråten. (Foto: Martine Grymyr)

Barne- og ungdomsarbeider (lag):

1. Silje Marie Olaussen og Madelen Nilsen (Hordaland)
2. Marcus Solheim og Caroline Albrecht (Vest-Agder)
3. Julie Eriksen og Ulrik Hauk Mikkelsen (Telemark)

Vinnerne i barne- og ungdomsarbeiderfaget. Fra venstre:  Marcus Solheim og Caroline Albrecht, Silje Marie Olaussen og Madelen Nilsen og Julie Eriksen og Ulrik Hauk Mikkelsen.
Vinnerne i barne- og ungdomsarbeiderfaget. Fra venstre: Marcus Solheim og Caroline Albrecht, Silje Marie Olaussen og Madelen Nilsen og Julie Eriksen og Ulrik Hauk Mikkelsen. (Foto: Martine Grymyr)

Yrkes-NM 2016

• Ble avholdt i Vestlandshallen i Bergen, 18. - 20. oktober 2016.
  • 7000 besøkende innom hver dag.
  • 230 deltakere i 23 fag.

Kilde: worldskills.no

Dette er fagene det ble konkurrert i:
Anleggsmaskinfører
Tømrerfaget
Ventilasjons- og blikkenslager
Yrkessjåførfaget

Se liste over alle vinnerne her.