DEN FØRSTE STREIKEN: Arbeiderne ved Brym og Grønvolds fyrstikkfabrikk i Oslo sto bak Norges første streik, da nær 400 kvinner la ned arbeidet i 1889.

Foto: Arbeiderbevegelsens arkiv og bibliotek

Du er vel medlem i fagforeninga?

Det er for sent å forsikre huset etter at det har brent ned. Slik er det også med deg. Ta vare på deg selv i arbeidslivet, skriver Christina Beck Jørgensen i ukas hjertesak.

Selv har jeg vært medlem så lenge jeg kan huske. Så fort jeg ble gammel nok, fikk jeg innmeldingsblanketten av min far og beskjed om å melde meg inn. Jeg gjorde det, men forstod ikke helt hvorfor.

Sommeren i 2009 var sommeren da alt forandret seg. Jeg hadde allerede jobbet noen år i det norske helsevesenet med en god sjef og gode kollegaer, men nå skulle jeg ut på en ny reise. En reise til Tyrkia og arbeidslivet der. For første gang dukket det opp problemer når det gjaldt arbeidstid, lønn, vilkår og rettigheter.

Les også: Ungdom - organiser deg!

I Norge er det for eksempel ikke greit at du jobber 16 timer uten å få overtidsbetalt, eller at du ikke får det utstyret du trenger for å gjennomføre jobben din på en god og forsvarlig måte. For første gang møtte jeg arbeidstakere som ikke var medlemmer i noen fagforening fordi det ikke fantes i nærheten. Ingen hadde hørt om det, og de som hadde det valgte å stå utenfor fordi de ville beholde jobben.

Her hjemme har du som er arbeidstaker mange rettigheter, men det er viktig å huske at de ikke har kommet av seg selv. Det er gjennom kamp, streiker og utallige møter og forhandlinger mellom arbeidstakerorganisasjonen og arbeidsgiverorganisasjonen.

Norges første streik var i Kristiania i 1889, Fyrstikkarbeiderstreiken. Streikens bakgrunn var lav lønn, helseskadelige arbeidsforhold som blant annet medførte den smertefulle og dødelige yrkessykdommen fosfornekrose i kjeven, og økonomiske represalier overfor de ansatte. Den utløsende årsaken var et lønnskutt på 20% samme måned som 372 kvinnelige arbeidere gikk ut i streik.

Les også: Framtidens fagforeningsfolk

Alt vi har i dag, har vi av en grunn. Takk til alle heltene som stod på for at vi skal arbeide i en jobb vi kan leve med, med gode rettigheter og mulighet til å streike når det behøves. Nå må vi gjøre vår jobb med å fortsette arbeidet med å utvikle oss og beholde det vi har. Så kjære venner, organiser dere. Sørg for å være med videre på ferden, og sørg for at du har noen i ryggen når problemene oppstår og du trenger hjelp.

Husk: det er for sent å forsikre huset etter det har brent ned. Slik er det også med din egen forsikring i arbeidslivet.

Man skal ikke profitere av mensen eller legeprodukter!

Vi betaler langt mer moms for bind og tamponger, enn vi gjør for brus og pølser. Nå må vi kjempe for reell likestilling, skriver Jeron Joseph i denne ukas hjertesak.

Når tida ikkje strekk til

Eg lurer på korleis kan ein forsvare at eit menneske skal døy åleine, fordi ein ikkje har nok ressursar til å sitje inne og passe på og sjå om dei, spør Helene Skår, i denne vekas hjartesak.

Verdensdagen for psykisk helse – Gi tid, vær åpen

Vi lever i 2019, og har kommet så langt på så mange ting. Hvorfor har vi ikke kommet lenger når det gjelder åpenhet rundt psykisk helse, spør Isabell Johansen Myrli.

Kjære ungdom!

Visste du at du kan takke fagbevegelsen for de aller fleste av godene du nyter i arbeidslivet i dag, spør Aina Synnøve Hjartås i denne ukas hjertesak.

Christina Beck Jørgensen

Christina Beck Jørgensen er leder av Fagforbundet Ung.

cbj@fagforbundet.no