Til hovedinnhold

Jobbe i påska? Dette har du krav på

PÅSKESOL: Ikke alle kan boltre seg i påskesola på fjellet, noen må også holde hjulene i gang på jobben. (Foto: Martin Bakkelund/Flickr)

Påskeuka kan være en jungel av halvrøde og helrøde dager.

06.04.2017 av Simen Aker Grimsrud, Fagbladet
Sist oppdatert: 26.10.2021

Det er alltid noen som må holde hjulene i gang når brorparten av kollegene pakker bilen og søker mot påskesola til fjells. Les videre og finn ut hva du har krav på når du jobber på de røde dagene i påskeuka.

Halvrøde og helrøde dager

Påskeaften først blir rød etter klokka 15.00. Men er du omfattet av tariffavtalen mellom Fagforbundet og KS, skal du imidlertid ha "rød betaling" hele døgnet – altså fra klokka 00 til 24. Palmesøndag regnes som en helt vanlig søndag i tariffsammenheng.

Helligdagsdøgnene i påska begynner klokka 18.00 onsdag, og omfatter deretter skjærtorsdag og langfredag. Etter en liten pause påskeaften formiddag, starter helligdagsdøgnene igjen klokka 15. Det aller helligste tar imidlertid slutt mandag, 2. påskedag, klokka 22.00.

Disse tilleggene har du krav på

Dersom du er en av dem som må jobbe på røde dager i påska, kan det imidlertid gjøre godt for en kanskje slunken lommebok etter en hard regningsmåned. Jobber du ordinær vakt på en helligdag, eller påskeaften, har du krav på 133,3 prosent i tillegg. Vær oppmerksom på at noen tariffavtaler kan ha andre bestemmelser om dette.

For eksempel: Har du en ordinær timelønn på 205 kroner timen, vil du på en rød dag få utbetalt 477 kroner i timelønn.

Tillegget på 133,3 prosent er hentet fra hovedtariffavtalene mellom Fagforbundet og KS, og Spekter og Fagforbundet. Er du på en annen avtale, kan tillegget være mindre, men du har krav på minst 100 prosent tillegg. Er du derimot ikke omfattet av en tariffavtale, har du som hovedregel kun krav på vanlig timelønn.

Hvis du er syk på en rød dag

Hvis du jobber turnus og er satt til å jobbe på en rød dag, har du rett til full lønn. Det inkluderer tillegget på 133,3 prosent av ordinær timelønn. Dette ifølge tariffavtalen med KS. Dette er hjemlet i Hovedtariffavtalen Kapittel 1, § 8 Lønn under sykdom punkt 8.1.2 Full lønn. Med full lønn i § 8 menes ordinær lønn, faste årsbeløp og variable tillegg etter oppsatt turnusplan.

Hvis arbeidsstedet ikke har den sykelønnsbestemmelsen gjennom tariffavtale eller arbeidsavtale, vil arbeidsgiver i større grad definere hva som skal beregnes for utbetaling av sykepenger.

Hvor mange røde dager kan du jobbe?

Du kan bli pålagt å jobbe høytidsdager, såkalte røde dager. Da må i så fall arbeidets art gjøre arbeid på disse dagene nødvendig. Jobber du for eksempel turnus på et sykehjem eller i en bolig, inngår som regel arbeid på helligdager.

Det finnes selvsagt unntak. Dersom du (eller tillitsvalgt) og arbeidsgiver har avtalt å gjennomsnittsberegne ”røde” dager, kan du som arbeidstaker jobbe tre søndager eller helligdager på rad, så lenge du i gjennomsnitt har hatt fri annenhver søndag eller helligdag over en periode på 26 uker.

Men dersom det ikke eksisterer en slik avtale på din arbeidsplass, skal du bare kunne jobbe annehver rød dag. I påska vil dette si at du da for eksempel får fri langfredag om du skal jobbe skjærtorsdag.

Er det frivillig å jobbe røde dager?

Noen vil kanskje jobbe mye i påska for å tjene ekstra penger, eller av andre grunner, men det er ikke vanlig å bli tvunget til å jobbe alle helligdager, eller at samme person jobber kveldsvakt på påskeaften hvert år.

– Det løser seg som regel når turnuslistene settes opp. Det er god praksis å fordele dagene, og at ikke de samme jobber kveld påskeaften år etter år, sier Arne Løseth, rådgiver i forhandlingsavdelingen i Fagforbundet.

Saken sto første gang publisert på fagbladet.no.

;
Hei, jeg heter Frøya. Hva kan jeg hjelpe med?