Vårt møte med russisk fagbevegelse

SØSTERFORBUND: Ungdomsutvalgene i Fagforbundet og russiske ALSWU møttes denne uka i Sotsji. (Foto: Fagforbundet)

Vi har hatt tre dager i Sotsji. Det ble et imponerende møte med en stolt russisk fagbevegelse.

28.04.2017 av Christina Beck Jørgensen og Mats Monsen, leder og nestleder av Fagforbundet Ung

Fagforbundet Ungs sentrale ungdomsutvalg var denne uka tilbake i Russland for å møte ungdomsutvalget i vårt russiske søsterforbund, All Russian Life-Support Workers' Union (ALSWU). Fagforbundet og ALSWU inngikk et formelt samarbeid i 2011, som går ut på å dele erfaringer, diskutere og finne gode løsninger for unge i dag.

Denne gangen tok vi turen til OL-byen Sotsji, hvor vi tilbrakte tre dager sammen med det russiske ungdomsutvalget. Da prosjektet startet hadde vi som mål å verve flere unge medlemmer, i tillegg har vi jobbet videre med å styrke ungdomstillitsvalgte, sikre en god HMS, være synlige i sosiale medier og jobbe med politiske temaer som TISA, handelsavtaler, flere læreplasser og organisasjonsarbeid.

Les også: Tøffe tilstander i russisk fagbevegelse

På våre mange besøk rundt i byen er det lett å se at vi har veldig mange like utfordringer når det kommer til verving og å engasjere unge medlemmer. Sotsji er en stor turistby, og mange unge jobber med turisme her. De forteller oss at unge ofte ikke vil ha jobber i det offentlige, fordi dette har lav status. Mange av de samme utfordringene har vi Norge, blant annet med at fagarbeidere ikke får den respekten de fortjener og de samme godene som for eksempel noen med høyskoleutdanning.

Tirsdag besøkte vi det offentlige vannverket, som betjener de 600 000 innbyggerne i Sotsji. Her ble vi mottatt av en stor delegasjon. Både ledelse, ansatte og tillitsvalgte tar oss imot med åpne armer for å fortelle oss om bedriften og klubben. Til og med en representant fra bystyret, selvfølgelig også fra fagforeningen, er her for å fortelle litt om byen.

VANNVERKET: På besøk hos det kommunale vannverket i Sotsji. (Foto: Fagforbundet)

De har en sterk klubb her, nesten alle de ansatte er medlemmer. Også blant de unge arbeidstakerne er det høy organisasjonsgrad. Når det er aktiviteter i regi av ungdomsutvalget på bedriften deltar 80% av de unge medlemmene. Vi blir selvfølgelig imponert, og sier at det er noe vi også håper vi kan klare i Norge.

Vi sitter igjen med inntrykket av en klubb med fagorganiserte som er opptatt av både medlemmenes, bedriftens og byens beste. De legger mye stolthet i det de gjør og er et fellesskap av arbeidere som jobber sammen.

Les også: Dag for dag i Mosvka

Mange unge organiserer seg i Russland fordi de ser mange muligheter gjennom fagforeningen. Der får de mulighet til å delta på aktiviteter, samlinger, lære mer og få høyere status i samfunnet. Mange unge ønsker å utdanne seg og lære mer for å bli klubbledere og fagforeningsledere. Rundt 60% av de som har verv i ALSWU i dag, har også politiske verv. Dette skyldes nok erfaringene de selv har fra offentlig sektor, og de vet at det er måten å jobbe på for å påvirke.

GRENSELØST SAMARBEID: Fagforbundets sentrale ungdomsutvalg sammen med ungdomsutvalget i vårt russiske søsterforbund, ALSWU. (Foto: Fagforbundet)

I ALSWU er det 60 000 medlemmer under 30 år, altså 17,4 % av medlemmene. Jobben med å øke organisasjonsgraden har vært i fokus både hos oss og dem, og vi ser at arbeidet vi gjør fungerer. Videre fokus blir å gi skolering og sørge for å ha ungdomstillitsvalgte i alle ledd, og at de får skolering. Snart kommer våre russiske kamerater på besøk til oss, og da skal vi blant annet diskutere videre samarbeid, rekommunalisering, og besøke Utøya. Alt vi gjør av aktivitet må deles og spres i sosiale medier. Synlighet er gull.

Gjennom dette samarbeidet på tvers av våre landegrenser kan vi bruke hverandres erfaringer og løsninger på å bli enda bedre. For å løse utfordringene ungdom møter i arbeidslivet i både Russland og Norge.