– Jeg skal jo dø i morra, hvem bryr seg om regninger?

UTROLIG HISTORIE: Marius Løken ble knivstukket 25 ganger av bestevennen under det såkalte Halloween-drapet i 2011. I dag var han på Fagforbundet Ungs sommerkonferanse og fortalte om den lange veien tilbake til livet. (Foto: Martine Grymyr)

Marius Løken overlevde 25 knivstikk under det såkalte Halloween-drapet. På Fagforbudet Ungs sommerkonferanse fortalte 27-åringen om det som skulle bli den tøffeste kampen – nemlig tida etterpå.

17.06.2017 av Martine Grymyr

De var en helt vanlig vennegjeng fra Hallingdal. Barndomskamerater, bestevenner, tidlig i 20-årene og ferske innflyttere i Oslo. Noen skulle studere, andre jobbe. Over natta ble alt snudd på hodet og kameratgjengen ble rikskjendiser da én av guttene drepte en kompis, og knivstakk bestevennen 25 ganger.

– Jeg har to meter med arr og over 300 sting på kroppen. Jeg ble knivstukket i hjertet, lunger, nyre og lever, jeg hadde et avrevet øre og du kunne se tenna mine gjennom kinnet. Det verste for meg er at familien min fikk se meg sånn. Det er så brutalt, at jeg får det ikke helt til å være meg, fortalte Marius Løken, da han i dag besøkte Fagforbundet Ungs sommerkonferanse.

– Folk trodde vi var en gjeng dophuer

Det var Halloween-natten 29. oktober 2011. Dagen etter var blodige bilder fra bygården på Bislett i Oslo førstesidestoff i alle medier. Marius Løken, den gangen 22 år gammel, lå 11 dager i kunstig koma. Da han våknet var kameraten Andreas Nilstad allerede begravet.

– Over natta var vi blitt rikskjendiser. Folk trodde at vi var en gjeng med dophuer, men vi var en snill og grei vennegjeng fra bygda. Jeg har aldri vært noen gangster eller ramp, jeg har aldri vært involvert i dop eller kriminalitet. Jeg har aldri engang fått fartsbot, og plutselig ble livet mitt snudd helt på hodet, sa Løken.

Les også: Marius overlevde 25 knivstikk - nå kommer han til Stavern

På Ullevål sykehus hadde Løken blitt operert tre ganger, og fått overført svimlende 30 liter blod. Han var glad for å være i live, men det var nå den tøffeste kampen skulle begynne.

Trening ble redningen

– Da jeg kom tilbake til leiligheten på Bislett var det ikke noe som var som det hadde vært. Jeg gikk rundt i halvannet år og var en kjip versjon av meg selv. Jeg klart ikke fungere. Regninger? Jeg skal jo dø i morra, hvem bryr seg om at Netcom skal få pengene sine? Jeg hadde en lang vei å gå, jeg kom meg ikke opp av kjelleren, fortalte Løken, og fortsatte:

– Jeg var glad jeg var i live, men jeg kasta bort et og et halvt år av 20-årene mine. De årene hvor verden ligger for dine føtter, du skal utforske, prøve og feile og lære.

BRUTALT ÆRLIG: Marius Løken var brutalt ærlig om det som skjedde. (Foto: Martine Grymyr)

Redningen viste seg å være overraskende enkel; nemlig trening.

– Kort fortalt, jeg flytta inn på Sats Elixia. Og det som skjer når du trener hele tida, er at du er trøtt når du skal sove. Nok søvn og fysisk aktivitet, det kan være nok til at du får nøsta opp i psyken. Det viktigste verktøyet jeg har i livet, er å vite hva fysisk aktivetet gjør med psyken.

Fire viktige verktøy

Historien hans har nå blitt til boka En natt i oktober. Her forteller Løken om oppveksten sammen med kameratene i Hallingdal, det gode livet i Oslo, den skjebnesvangre natten i 2011, og kampen om å komme seg tilbake til livet. Han sverger til fire essensielle verktøy: Trening, rutiner, sosiale rammer og humor.

– Rutiner kan være så mangt. Med riktige rutiner kan du få en hjemløs narkoman vekk fra gata, sa Løken, og fortsatte:

– Verktøy nummer tre er sosiale rammer. De viktigste aksjene du kan legge i livet er i folk rundt deg. Det starter med noe så enkelt som å si hei til folk. Hvis du lytter i 15 minutter til noen som har det kjipt, kan det hende de betaler deg tilbake med 15 timer. Jeg mener ikke at dere skal få dere en hel haug med nye bestevenner, men sørg for at du har putta noen aksjer i folk rundt deg.

Les også: Våre meninger betyr alt for framtida.

Det fjerde og siste verktøyet lærte han i helsevesenet: Humor.

– De som jobber i helsevesenet er nødt til å bruke humor, fordi de opplever så mange kjipe tilfeller hele tida. Enten du har brekt armen eller fått kreft, vil humor være med å lette på situasjonen, og gjøre det det litt lettere for de som er rundt deg.

I STAVERN: Marius Løken på Fagforbundet Ungs sommerkonferanse i Stavern. (Foto: Martine Grymyr)

Har tilgitt

Den tidligere bestevennen har Løken ingen kontakt med i dag, men han bærer ikke nag.

– Jeg hater ikke han som har gjort dette, jeg vil at han skal få livet sitt tilbake på beina. Vi har ingen relasjon i dag, men jeg har tilgitt ham. Det har jeg gjort for min egen del, for er det én ballast jeg ikke vil ha med meg i livet, så er det å gå å bære på en sånn negativ energi.