KUNNSKAPSMINISTER: Torbjørn Røe Isaksen (H), vil ha flere voksne i barnehagene. Men glemmer han ikke verdien av fagarbeidere og assistenter?

Foto: Justis- og beredskapsdepartementet

Har Høyre respekt for yrkesfagene?

Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen vil ha flere voksne i barnehagen, men glemmer han ikke verdien av fagarbeidere og assistenter, spør Charlotte Jonskås i denne ukas hjertesak.

Røe Isaksen rører noe i meg, kjenner jeg. "Vi trenger flere voksne i barnehagen, vi trenger flere barnehagelærere", sier han. Ja, barnehagelærerne gjør en super jobb, de, og ære være dem som ønsker å ta høyskole.

Men kjære Røe Isaksen, hva med oss fagarbeidere og assistenter? Vi gjør faktisk også en skikkelig god jobb, vi sitter med mye kunnskap som burde tas bedre i bruk. Jeg utfordrer deg til å komme til min arbeidsplass, der jobber det en utrolig dyktig gjeng assistenter og fagarbeidere som jeg er så stolt av å kunne kalle kollegaer. De er dedikerte i sin jobb og er utrolig dyktige.

Les også: I dag har jeg stemt – naturligvis

Nei, de har ikke sittet på skolebenken i flere år, men de har en kunnskap og erfaring som i mine øyne burde bli mer verdsatt i samfunnet! I tillegg har vi mange dyktige barnehagelærere hos oss som har et overordna ansvar på avdelingen, men som inkluderer alle i et team. Jeg har jobbet på en avdeling der min pedagogiske leder har verdsatt den kompetansen vi faktisk innehar, det gjorde at jeg gledet meg til jobb hver dag!

Én ting skal være sikkert, vi trenger alle i et team, ikke bare barnehagelærere. Skal det ansettes flere barnehagelærere i barnehagen så er jeg spent på hvordan hverdagene til barna blir fremover, da de skal ha sin planleggingstid og lignende. Jeg tror ikke barnehagelærere vil sitte med en god følelse når de går hjem for dagen. De får bare mer og mer kontorjobb og mindre tid med barna.

Les også: Hva skal man velge?

At vi må øke grunnbemanning, det er vi enige om, men ikke bare barnehagelærere! Fagarbeidere og assistenter er mye verdt, de også! Mandag 11. september går vi til valgurnene. Stem på et parti som tar yrkesfagene på alvor.

Livet under og etter pandemien

10. oktober er verdensdagen for psykisk helse: Vær oppmerksom. Vær til stede. Følg opp, skriver Maren Oddvang i denne ukas hjertesak.

«Alle får barnetrygd»

Alle - bortsett fra de som trenger det aller mest, skriver Jeanette Lea Romslo i denne ukas hjertesak.

Ikke råd til egen bolig med deltid

Unge oppfordres til å utdanne seg innen helsefag, men ute i arbeidslivet får de stort sett bare deltidsstillinger. Det er ikke mulig å kjøpe seg bolig med en 34% stilling, skriver Alexander Liane, i denne ukas hjertsak.

22. juli: 10 år med kamp

Tiåret etter terrorangrepet 22. juli 2011 har vært preget av kampen mot ekstreme holdninger, mot hat og for ytringsfrihet, likeverd og samhold, skriver Vilde Antonie Sundfær, Linn Flataune, Lisa-Mari Kildal og Lill-Beate Eidshaug.

Charlotte Jonskås

Charlotte Jonskås er leder av ungdomsutvalget og seksjonsleder for seksjon kirke, kultur og oppvekst i Fagforbundet Telemark.

Charlotte.Jonskas@fagforbundet.no