– Vi må brøyte oss fram og ta plass!

ÅPNET: Mats Monsen, nyvalgt leder av Fagforbundet Ung, åpnet landskonferansen.

ÅPNET: Mats Monsen, nyvalgt leder av Fagforbundet Ung, åpnet landskonferansen. (Foto: Martine Grymyr)

– Står vi sammen kan vi få til det meste, understreket nyvalgt leder, Mats Monsen, da han åpnet Landskonferansen for Fagforbundet Ung.

14.11.2017 av Martine Grymyr

Det er kun tre uker siden Mats Monsen ble enstemmig klappet inn som ny leder av Fagforbundet Ung på Fagforbundets Landsmøte i oktober. I dag sto den ferske lederen endelig på talerstolen hos sine egne, da han åpnet Landskonferansen for Fagforbundet Ung på Økern i Oslo.

VIKTIG KONFERANSE: Nær 100 delegater delater på Landskonferansen for Fagforbundet Ung, sammen med gjester fra politiske partier og samarbeidsorganisasjoner i inn- og utland. (Foto: Martine Grymyr)

Han var opptatt av å markere de kampene ungdommen i Fagforbundet har vunnet i løpet av de to siste årene.

– Fagforbundet Ung skal være en sterk stemme i samfunnet, og det er en stolt historie vi i det nye ungdomsutvalget skal jobbe mye for å leve opp til etter den jobben som avtroppende Christina Beck Jørgensen har gjort i forrige periode, sa Monsen, og fortsatte:

– Vi har klart å ha en medlemsøkning til tross for at mange voksne ikke melder seg inn, man har engasjert hundrevis av ungdommer til å ta tillitsverv i organisasjonen og jobba hver eneste dag for å gi ungdommen en sterkere stemme. Vi har også klart å rette oppmerksomhet mot en av våre store fanesaker, som er tannhelse inn i egenandelsordningen, som ble en viktig sak under valgkampen. Vi har jobbet med kampanjer, patruljer og fagligpolitisk samarbeid for å fremme våre medlemmers viktigste interesser, som hele faste stillinger, bolig for alle og trygge arbeidsvilkår, sa Monsen.

HOLDT KONSERT: Dissimilis sto for den musikalske åpningen av landskonferansen. (Foto: Martine Grymyr)

To viktige dager

Landskonferansen for Fagforbundet Ung går av stabelen 14. til 15. november, med en dags skolering dagen før. Nær 100 delegater fra hele landet er samlet på Økern i Oslo, klare for to dagers intensivt arbeid for å legge ungdommens handlingsplan for de neste to årene.

Les mer om landskonferansen her.

Det blir to viktige dager, i følge Monsen:

– Når vi på den her konferansen skal vedta uttalelser og handlingsplan for de neste to årene, skal vi sammen jobbe for å gjøre hverdagen til folk bedre, vi skal jobbe for å skape et enda bedre samfunn. Med den styrken som ligger i Fagforbundet Ung vet jeg at vi skal klare det!