4 av 10 unge har ikke råd til tannlege

(Foto: Joseph Morris/Flickr)

En fersk undersøkelse viser at 4 av 10 unge har latt være å gjøre nødvendige tannlegebesøk på grunn av økonomi. – Det er en skam at vi har det sånn i et av verdens rikeste land, sier Christina Beck Jørgensen.

27.11.2017 av Martine Grymyr

I en rykende fersk undersøkelse, utført av Sentio på vegne av Fagforbundet Ung, svarer 4 av 10 unge mellom 18 og 25 år at de har latt være å gjøre nødvendige besøk hos tannlegen fordi de ikke hadde råd.

Dette tallet er veldig høyt, sier nylig avgått leder i Fagforbundet Ung, Christina Beck Jørgensen.

Les også: 8 av 10 vil betale mer skatt for billigere tannhelse

– Det er viktig å tenke konsekvensene av dette. Hva slags andre plager får vedkommende ved å ikke gå til tannlegen? Hvordan påvirker dette helsebudsjettet i Norge? Vi vet at i land som Sverige og Danmark har det totale helsebudsjettet gått ned etter at man fikk tannhelse inn i egenandelsordningen, sier Jørgensen, og fortsetter:

– Dette skylles at man får hjelp tidlig, og det er billigere med kontroller og forebygging enn operasjoner og reparasjoner av skader som man har hatt i mange år. Mange sier at de har havnet utenfor arbeidslivet på grunn av problemer med tannhelsa, og dette taper vi som samfunn mye på.

Velferdsstaten skal være bedre

Undersøkelsen er utført som et ledd i Fagforbundet Ungs tannhelsekampanje, hvor målet er å få tannhelse inn under egenandelsordningen.

ENGASJERT: Christina Beck Jørgensen, under forrige tannhelsemøte på Stortinget. (Foto: Martine Grymyr)

– Dette resultatet betyr at den norske velferdsstaten ikke er så god som den er ment å være, og at alle i Norge har ikke like muligheter til å få hjelp. Det er en skam at vi har det sånn i et av verdens rikeste land, sier Jørgensen.

Les også: Politikerne måtte svare om tannhelse

Hun retter en pekefinger mot politikerne.

– Norske politikere kan sørge for at Norge blir det beste landet å bo i, og at alle får hjelp uansett livssituasjon og størrelse på lommeboka. Vi som land tjener penger på friske mennesker som er i jobb, og nå gjør vi folk sykere ved å ikke hjelpe alle som trenger det, sier Jørgensen.

Åpent møte om tannhelse

I morgen, tirsdag 28. november, inviterer Fagforbundet Ung i samarbeid med Sosialistisk Venstreparti, til et åpent møte om tannhelse på Stortinget.

Les mer om møtet her.

Møtet på Stortinget er et åpent møte for alle som vil lære mer om tannhelsekampanjen og om hvordan det står til med tannhelsesituasjonen. Her vil det være politikere og ulike aktører fra organisasjoner som jobber med dette, og Fagforbundet Ung vil legge fram funnene fra den nye Sentio-undersøkelsen.