Til hovedinnhold

– Jeg har sett fram til å stå her i et helt år

HAR GLEDET SEG: Mats Monsen, leder av Fagforbundet Ung, har gledet seg i et helt år til å endelig kunne åpne sommerkonferansen. (Foto: Martine Grymyr)

Han har gledet seg lenge, og i dag kunne leder Mats Monsen endelig åpne Fagforbundet Ungs sommerkonferanse.

15.06.2018 av Martine Grymyr
Sist oppdatert: 26.10.2021

– Sommerkonferansen er årets happening, og jeg har sett fram til å stå her sammen med dere i dag helt siden sommerkonferansen var ferdig i fjor, sa Mats Monsen, leder av Fagforbundet Ung, da han i dag endelig kunne åpne Fagforbundet Ungs 13. sommerkonferanse.

Fra fredag til søndag vil nær 200 deltakere og gjester være på plass på Klækken hotell utenfor Hønefoss i Buskerud. Her skal det skapes engasjement, diskuteres politikk, formes nye vennskap og skapes minner for livet.

GODT OPPMØTE: Nær 200 deltakere og gjester skal tilbringe helga på Fagforbundet Ungs sommerkonferanse på Klækken hotell. (Foto: Martine Grymyr)

– Når jeg kommer hit vekkes det et engasjement i meg, og jeg er sikker på at dere også kommer til å oppleve det samme i løpet av helga. Jeg er spent på å høre hva dere bryr dere om, sa Monsen, og fortsatte:

– Politikk er viktig for oss i Fagforbundet. Når vi står sammen er vi faktisk en av Norges aller sterkeste stemmer, for vi er Norges aller største arbeidstakerorganisasjon. Og derfor kan vi også gjøre hverdagen til folk bedre.

Ny kunnskap og nye vennskap

Ikke alt handler om politikk når ungdommen i Fagforbundet samles. Sommerkonferansen er også kjent for å være en god arena for både ny kunnskap og nye vennskap.

– Kanskje finner du din beste venn her, eller du møter den store kjærligheten. På sommerkonferansen er alt mulig. Jeg håper dere bruken helga på å snakke med noen som du ikke kjenner, at du kanskje klarer å komme ut av komfortsonen og stiller spørsmål under seminarene, eller at dere bruker helga på å lære noe nytt, oppfordret Monsen.

FARGET HÅRET: I anledning en utfordring om god verving til Fagforbundets barneby i Angola, måtte nestleder Victoria De Oliveira, leder Mats Monsen, og medlem av det sentrale ungdomsutvalget, Knut Rosmo, farge håret rosa. (Foto: Martine Grymyr)

Yrkesfagenes år

I år er yrkesfagenes år, og derfor er sommerkonferansen denne gangen en hyllest til yrkesfagene. Det er også et viktig tema for Mats Monsen.

– Jeg har alltid vært opptatt av at vi må sette yrkesfag på dagsorden og snakke opp hvor viktig og bra yrkesfag faktisk er. Alt for lenge har yrkesfag blitt sett ned på, men uten yrkesfagene stopper Norge opp!

PÅ KLÆKKEN: Fagforbundet Ungs sommerkonferanse holdes i år på Klækken, rett utenfor Hønefoss. (Foto: Maren Oddvang)
;
Hei, jeg heter Frøya. Hva kan jeg hjelpe med?