Den beste sommerjobben

FORNØYD BADEVAKT: Daniel er badevakt på Tøyenbadet, og har alt på stell når Maren Oddvang fra LOs sommerpatrulje kommer innom. (Foto: Martine Grymyr)

I disse tider er over 6000 unge tillitsvalgte ute på veien. Vi ble med LOs sommerpartulje i Oslo.

06.07.2018 av Martine Grymyr

Har du arbeidskontrakt? Får du overtidstillegg? Vet du hvem som er verneombud på arbeidsplassen din? Det er mange ting å huske på når man går inn i arbeidslivet, og i hver sommer går tusenvis av norske ungdommer ut i sin første sommerjobb.

Les også: Sommervikarens beste venn

Hver sommer siden oppstarten i 1985 har LOs sommerpatrulje reist Norge rundt for å passe på at ungdom vet hvilke rettigheter og plikter de har i arbeidslivet.

Ungdom fra LO-forbund

I Oslo starter patruljen dagen med frokost og en orientering om dagens planer. Rundt ti unge tillitsvalgte har møtt opp, og sitter rundt bordet ikledd sine velkjente grå t-skjorter og røde hettejakker. Sommerpatruljen har deltakere fra de fleste LO-forbundene, derunder også Fagforbundet.

Les også: Da vaktbikkja kom til Vikersund

De frammøtte deles inn i mindre grupper, og får tildelt sine område av byen som skal sjekkes. Vi skal bli med ungdomstillitsvalgt i Fagforbundet Oslo, Maren Oddvang.

Fint å møte medlemmer

– Det beste med å gå sommerpatrulje er å møte nye mennesker og se nye arbeidsplasser. Vi får se hva som rører på seg der ute, sier Oddvang.

Dette er hennes tredje år med sommerpatruljen, og det er en jobb hun ser fram til:

– Jeg synes det er fint å komme ut og få møte medlemmer eller til og med verve nye. Vi blir stort sett tatt veldig godt imot, og ofte svarer vi på forskjellige spørsmål som de ansatte har. Det folk oftest lurer på, er ting som for eksempel har de rett på overtidsbetaling, eller har du lov til å gå på do hvis de er alene bak kassa i butikken, forklarer Oddvang.

Les også: Et trygt og organisert arbeidsliv er en selvfølge

Noen brudd vanligere enn andre

Dagens første patruljebesøk går til Tøyenbadet, på østkanten i Oslo. Sola skinner og utebassengene er åpne for sesongen. Her er det mange unge ansatte, og Oddvang tar en prat med hver og en av dem ved bassengkanten. Alt ser ut til å være i skjønneste orden, og vi forlater badevaktene med litt godteri og LOs jobbhåndbok.

VIKTIGE SPØRSMÅL: LOs sommerpatrulje stiller de samme spørsmålene til alle de møter. Svarene samles og gjennomgås sammen med Arbeidstilsynet når patruljen er over. (Foto: Martine Grymyr)

– Nå har jeg gått med LOs sommerpatrulje i tre år, og det er jo klart det hender man finner noen brudd. De vanligste er at de ansatte har fått mangelfull opplæring, at de ikke har eller har mangelfull arbeidskontrakt, eller at de ikke vet hvem som er verneombud på arbeidsplassen, forklarer Oddvang, og fortsetter:

– De fleste sommerpatruljen snakker med har det bra på jobb og får det de har krav på, men dersom vi avdekker graverende tilfeller samarbeider vi tett med Arbeidstilsynet om dette, forklarer Oddvang.

Som regel det meste på stell

Turen går videre med t-banen til arbeidsplass på lista: Den splitter nye Odeon-kino på Storo i Oslo. Det går fort å reise, men hovedstaden har mange bedrifter sommerpatruljen gjerne skulle vært innom i løpet av de tre ukene patruljen er på veien.

PÅ KINO: På nyåpnede Odeon-kino på Storo i Oslo jobber André. Han er allerede medlem av Fagforbundet, og tar gjerne imot søtsaker og jobbhåndboka fra sommerpatruljens Maren Oddvang. (Foto: Martine Grymyr)
OVER FOR I ÅR: LOs sommerpatrulje er over for i år, men du kan fortsatt ta kontakt på 810 01 999 eller sommerpatrulen@lo.no. (Foto: Martine Grymyr)

– Oslo er en stor by, og da vil det også være vanskeligere å få tak i alle problemene. Det er så utrolig mange bedrifter, og mange som er useriøse. Som storby vil ikke Oslo være like gjennomsiktig som for eksempel mindre tettsteder, sier Oddvang.

Les også: Den viktigste sommerjobben

Men, tross alt er det sjelden patruljen møter på problemer når de er ute, og stort sett finnes det knapt en hyggeligere sommerjobb.

– Som regel er det meste på stell, men vi går patrulje av flere grunner. Det er viktig for oss at ungdom får greie på hvilke rettigheter de har, også er det viktig at vi er synlige ute på arbeidsplassene. Det er også en fin anledning til å drive litt medlemspleie, sier Oddvang.