Israel ønsker ikke at verden skal vite hva som skjer

Når Israel kaster den norskledete observatørstyrken TIPH ut av den palestinske byen Hebron, er det fordi de ikke tåler at verden får vite om overgrepene som foregår der, skriver ungdomstillitsvalgt i Fagforbundet Akershus, Erik Fjeldstad Næss.

04.03.2019
Sist oppdatert: 04.03.2019

Israels statsminister Netanyahu har kastet den norskledete, internasjonale observatørstyrken (Temporary International Presence in Hebron/TIPH)) ut av den palestinske byen Hebron. Fagforbundet mener at Norge har et særskilt ansvar for å sikre observatørstyrkens fortsatte tilstedeværelse.

{insert_ep_object templateName="image_center" profileId="" imageId="70501" description1="KRONIKKFORFATTER: Erik Fjeldstad Næss, ungdomstillitsvalgt i Fagforbundet Akershus." description2="Martine Grymyr" href="" type="imageTemplate"}

Hebron ligger på Vestbredden, og har 220 000 palestinske innbyggere og rundt 800 jødiske bosettere. Konflikten mellom Israel og palestinerne blir satt på spissen her, i byen som er hellig både for muslimer, jøder og kristne. Hele byen er under israelsk okkupasjon, og i den østlige delen har Israel full kontroll. Observatørstyrken har vært i byen i 25 år og har bidratt til avspenning, blant annet ved å patruljere i gatene og være synlige i byen. Uten internasjonalt nærvær vil overgrepene fra bosettere og soldater ikke bare fortsette, men øke. Etter utkastelsen av TIPH vil det ikke lenger være noen som kan rapportere om det som skjer, akkurat slik Netanyahu vil ha det.

Kirkens Nødhjelp, som også har vært tilstede i byen, trekker av sikkerhetsmessige grunner ut sitt ledsagerprogram som følge av Israels avgjørelse. Dette understreker den dramatiske forverringen av situasjonen som også den palestinske befolkningen og deres barn står overfor. Ledsagerne, som blant annet har fulgt barn til barnehage og skole, har opplevd å bli utsatt for trakassering og trusler av bosettere og soldater i økende grad det siste året.

Mange av medlemmene i Fagforbundet er engasjert i palestinernes situasjon. Fagforbundet har i mange år hatt en samarbeidsavtale med Norsk Folkehjelp for å støtte palestinske organisasjoners demokratibygging, og palestinernes kamp mot okkupasjon og undertrykking. Som en del av samarbeidet er noen av Fagforbundets tillitsvalgte det vi kaller Palestina-ambassadører. De følger opp prosjektene, sprer kunnskap om palestinernes situasjon og jobber for å påvirke norsk politikk. Før jul i 2018 var noen av disse i Hebron og fikk se hvordan bosettere har okkupert andre og tredje etasje i store deler av gamlebyen. Palestinernes liv går sin gang på gateplan, men de må stadig se opp, for okkupantene kaster avfall, urin og avføring ut av vinduene.

Israel tåler ikke at verden får vite om disse overgrepene, og utkastelsen av TIPH er i tråd med en lang rekke tiltak landet har satt i verk de siste årene for å kneble og stenge ute kritiske røster til Israels okkupasjon og brudd på folkeretten og menneskerettighetene.

Fagforbundet mener at den norske regjeringen må reagere kraftigere på utkastelsen av TIPH enn de har gjort.

(Kronikken sto først på trykk i Romerikes Blad)