Madonna eller menneskerettigheter?

OKKUPASJON: Menneskerettighetsgrupper over hele verden har fordømt Israels okkupasjon av Palestina. (Foto: bdsmovement.net)

Til helga benker Europa seg foran TV’en og retter blikket mot Eurovision-finalen i Tel Aviv. De glemmer at Israel er en apartheid-stat, tuftet på undertrykking, vold og drap.

15.05.2019 av Martine Grymyr

Eurovision er en fest, med glitter, glam med mer til. Og at pausenummeret er med verdensstjernen Madonna er intet annet enn lokkende. Vi er stolte av det norske bidraget, og ønsker de all lykke til.

Men Israel, hvor finalen holdes, er alt annet enn glitter og glam. De er en rå militærmakt. Bare noen kilometer unna festen i Tel Aviv pågår det systematiske brudd på menneskerettighetene, det er undertrykking, trakassering, diskriminering, vold og drap. Det er familier som splittes fra hverandre, det er barn i flyktningleirer og det er daglig skyting av tåregass mot en befolkning som er glemt av den vestlige verden.

Palestinske kulturinstitusjoner og kringkastingsjournalister oppfordret i juni 2018 medlemmene av Den europeiske kringkastingsunionen (EBU) til å boikotte Eurovision 2019 dersom Israel skulle være vertskap for finalen. De fikk støtte fra over 140 ledende artister i og utenfor Europa, publisert i et åpent brev i The Guardian i september 2018, hvor de blant annet skriver at EBU burde kansellere Israels vertskap for konkurransen helt og holdent, og flytte den til et annet land. De mener også at urettferdighet splitter, mens å tilstrebe verdighet og menneskerettigheter forener. Til nå har over 60 norske artister støttet dette oppropet.

For hva er egentlig viktigst? Madonna, eller menneskerettigheter?

Fagforbundet Ung støtter en boikott av årets Eurovision finale i Tel Aviv. Vi fordømmer situasjonen slik den er i dag, og ønsker ikke å støtte opp om regimet ved å gi sendingene høye seertall. Vi skal droppe TV-sendingen, og blir heller å finne på solidaritetskonsert med Palestinakomiteen og Ship to Gaza i Oslo på finaledagen. Vi kan samles i håp om en bedre fremtid for de mange tusen palestinere som enten er på flukt, eller lever under et apartheidregime. Og om man ikke er i Oslo er, det mange andre ting å finne på en lørdagskveld uten å gi støtte til murer, tåregass og undertrykkelse.

Dersom man er en stor Melodi Grand Prix-fan og har bestilt billetter og allerede gleder seg til en tur til Eurovision-finalen i Israel, ber vi i Fagforbundet Ung dere om å sette av litt tid til å besøke en palestinsk flyktningleir en liten kjøretur unna, se på muren som er satt opp for å splitte befolkningen og ta dere tid til å snakke med den palestinske befolkningen for å forstå hva de lever under. Det har vi gjort, og vi ville aldri vært foruten.

Fagforbundets sentrale ungdomsutvalg