21 år og ordførerkandidat

Hun har klatret i gradene kjapt, både i fagbevegelsen og i politikken. Nå stiller 21 år gamle Jeanette Lea Romslo til valg som ordførerkandidat i Hå kommune.

23.05.2019
Sist oppdatert: 23.05.2019

– Jeg har alltid vært ei med sterke meninger om mye. Det er ingen tvil om at terrorangrepet 22. juli var med på å vekke mitt politiske engasjement. Jeg tok først steget å melde meg inn i et parti da jeg satt på valgvake og de rødgrønne mistet regjeringsmakten i 2013. Da skjønte jeg at det ikke lenger nyttet å mene ting og la andre gjøre jobben. Nå måtte jeg ta noen tak selv!

Det forteller Jeanette Lea Romslo, 21 år gammel og ordførerkandidat for SV i Hå kommune. Til daglig er hun leder av ungdomsutvalget i Fagforbundet Rogaland, og medlem av Fagforbundets sentrale ungdomsutvalg. Akkurat nå vikarierer hun som nestleder i Fagforbundet Ung, mens Victoria De Oliveira har fødselspermisjon.

Stort engasjement

Trass sin unge alder, har 21-åringen allerede rukket å inneha en rekke verv. I Fagforbundet har hun så langt vært ungdomstillitsvalgt lokalt og i forbundsregionen, hun har vært både elevkontakt, nestleder og leder, før hun ble valgt inn i det sentrale ungdomsutvalget under landsmøtet i 2017.

Ordførerkandidat som 21-åring

I politikken startet engasjementet i Sosialistisk Ungdom, hvor hun var blant annet var fylkessekretær en periode. Hun har vært styremedlem i Hå SV siden 2014, før hun ble leder i fjor. I tillegg sitter hun som styremedlem i fylkesstyret på tredje året.

9. september stiller Romslo for første gang til valg som ordfører i hjemkommunen. Det var med litt blandede følelser i starten.

– De mer erfarne i lokallaget hadde nok planlagt dette en stund, og var veldig klar i talen på at nå skulle de unge opp og fram. Når lokallaget viser den type tillit, og heier fram en så ung kandidat, så kan man ikke annet enn å takke ja og gjøre sitt beste. Heldigvis har jeg en god gjeng med meg, både på listen og i lokallaget, sier 21-åringen.

Arbeidslivspolitikken viktigst

Og hun har allerede de politiske prioriteringene på plass.

– Kommunen skal være et sted hvor det er godt å bo og å arbeide. Arbeidslivspolitikken er viktig for meg. Under der kommer kampen for hele og faste stillinger, læreplasser, tillitsreform og et godt fagligpolitisk samarbeid, sier Romslo.