Tre ganger flere sliter med angst og depresjon under pandemien

Nå må skoler og arbeidsplasser kjenner sitt ansvar for elever, studenter og ansatte, og følger opp den mellommenneskelige kontakten så godt det lar seg gjøre, mener nestleder av Fagforbundet Ung, Victoria De Oliveira, og Iren Mari Luther, leder for Yrkesseksjon helse og sosial i Fagforbundet.

14.05.2020
Sist oppdatert: 14.05.2020

Nærmere tre ganger flere sliter med angst og depresjon etter at pandemien slo inn i mars, viser fersk undersøkelse som Universitetet i Oslo (UiO) har gjort. Kirkens SOS melder om det samme. De blir nedringt på telefon fra unge og voksne som har det vondt.

– Selv om UiO-studien er gjort på voksne, vet vi fra før av at nesten sju av ti unge under 30 år til tider følte seg ensomme før koronaen kom, sier Victoria De Oliveira, nestleder Fagforbundet Ung.

Blant studenter var tallet én av tre for to år siden.

– Det viser at ensomhet er et problem som rammer en veldig stor del av befolkningen, og vi må bare anta at dette tallet har gått kraftig opp etter at de fleste av oss fikk livet snudd på hodet den 12. mars, kommeterer Oliveira.

I to måneder har veldig mange skoler og arbeidssteder vært stengt, mens dette for mange er de eneste arenaene de får ha sosial kontakt med andre mennesker.

– Det er klart det er vanskelig for mange, og kanskje spesielt for de som fra før av kjente på ensomhet, depresjon og angst. I Fagforbundet Ung er vi opptatt av at vi alle skal ta vare på hverandre. Jeg håper skoler og arbeidsplasser kjenner sitt ansvar for elever, studenter og ansatte, og følger opp den mellommenneskelige kontakten så godt det lar seg gjøre, legger hun til.

På jakt etter trygge voksne

Denne våren har det vært spesielt utfordrende å bli lyttet til når hjertet banker vondt i brystet, men med åpningen av samfunnet åpner det seg muligheter.

– Det er bra at barne- og ungdomsarbeidere, sosiallærere med flere på skolen ser de unge, men ofte finnes det langt flere sentrale voksenpersoner i de unges liv. Det kan for eksempel være ledere av idrettslag og fritidsklubber, sier Iren Mari Luther, leder for Yrkesseksjon helse og sosial i Fagforbundet.

Luther og De Oliveira er begge opptatt av at familie, venner, naboer og kollegaer må holde et ekstra øye med hverandre nå.

– Det er avgjørende å møte venner og trygge voksne også utenom skolen for å ha god psykisk helse. Det er ikke nødvendigvis enkelt nå når samfunnet vårt delvis er stengt ned, sier Luther.

– Send ei melding til en du ikke har hørt fra på en stund, ring til noen som sitter alene. Skal vi komme oss best mulig gjennom denne krisa, må vi stå sammen, oppfordrer Oliveira.

– Barn og unge er framtida vår. Vi må fange opp unge som trenger hjelp, så de kommer inn på riktig spor og får det bra med seg selv. Vi kan ikke underprioritere de unge. Vi må gi dem en sjanse til å mestre hverdagen sin, avslutter Luther.