Dette jobber ungdomstillitsvalgte med under korona

Korona-pandemien har snudd hverdagen på hodet for både elever, lærlinger, studenter og arbeidsfolk. Her forteller fire ungdomstillitsvalgte hva de jobber mest med for tida.

15.05.2020
Sist oppdatert: 15.05.2020

{insert_ep_object templateName="image_center" profileId="" imageId="73009" description1="Isabell Johansen Myrli" description2="Martine Grymyr" href="" type="imageTemplate"}

Isabell Johansen Myrli, leder av ungdomsutvalget i Fagforbundet Nordland

– Vi har ikke jobbet eller hatt utfordring med en spesiell sak, men har fokusert på å synliggjøre oss. Vi har brukt sosiale medier svært hyppig og flittig, der har vi delt all info vi har fått.  Jeg vil gi kjempeskryt til de lokale fagforeningslederne og tillitsvalgte, de har virkelig stått på for sine medlemmer. Hele situasjonen har vært svært utfordrende, og hovdetyngden av jobben vi gjør er å være ute og møte medlemmene våre, samt å verve nye.

{insert_ep_object templateName="image_center" profileId="" imageId="72033" description1="Anders Winsjansen " description2="Martine Grymyr" href="" type="imageTemplate"}

Anders Winsjansen, nestleder av ungdomsutvalget i Fagforbundet Troms

– Nå for tida jobber jeg mest med å få spredt informasjon videre til medlemmene våre, og hjelpe de som trenger hjelp av oss.

{insert_ep_object templateName="image_center" profileId="" imageId="70514" description1="Ümmü Aylin Çukurova" description2="Martine Grymyr" href="" type="imageTemplate"}

Ümmü Aylin Çukurova, nestleder av ungdomsutvalget i Fagforbundet Viken

– Vi jobber med å få planlagt fremtidige aktiviteter som vi dessverre måtte avlyse på grunn av korona. Vi prøver å holde kontakt med de lokale ungdomstillitsvalgte og være synlig på en helt annen måte enn tidligere.

Vi fokuserer veldig mye på sosiale medier, og prøver å være synlig der med forskjellige aktiviteter, som for eksempel quizer som både er morsomme og lærerike. Vi bistår også med annet arbeid som ivaretar de lokale fagforeningene, siden det er de som har hatt mest å gjøre, i og med at de er nærmest medlemmene.

{insert_ep_object templateName="image_center" profileId="" imageId="74174" description1="Alexander Liane" description2="Martine Grymyr" href="" type="imageTemplate"}

Alexander Liane, leder av ungdomsutvalget i Fagforbundet Agder, og medlem av Fagforbundet sentrale ungdomsutvalg

Mine to største utfordringer nå under koronakrisen er LOs sommerpatrulje og studiestart.

LOs sommerpatrulje er en av de største merkevarene til LO, og da spesielt for ungdommen. På de 35 årene som sommerpatruljen har funnet sted så har den opparbeidet seg et rykte som en viktig bidragsyter for arbeidsrettighetene til sommervikarer og unge arbeidstakere.

Denne patruljen er fortsatt viktig, og kanskje enda viktigere nå i år som en stor del av næringslivet har hatt økonomiske utfordringer, for å sikre at det ikke går ut over unge mennesker som ikke er klar over sine rettigheter. Jeg, sammen med representanter fra andre forbund, jobber tett sammen med LO Agder for å finne løsninger på hvordan denne patruljen kan gjennomføres i år også.

Studiestart har i mange år vært en viktig arena for Fagforbundet å delta på, for å møte studenter, være synlige, verve medlemmer og for å profilere oss som den viktige samfunnsaktøren vi er. Utfordringen i år er at vi ikke vet om vi kan delta på studiestart, hvordan studiestarten eventuelt blir og om det blir noen arrangementer i det hele tatt. Alt man kan gjøre er å legge forskjellige planer ut ifra hvordan situasjonen kan være til høsten og bare håpe på det beste. Fagforbundet skal nok få deltatt på studiestart på en eller annen måte.