Nå blir det dyrere for Ola, Kari, Fatima og Mohammed

Den borgerlige regjeringens forslag om å endre BSU-ordningen rammer urettferdig majoriteten av unge, skriver Jeron Joseph i denne ukas hjertesak.

08.10.2020
Sist oppdatert: 08.10.2020

Det var ingen bombe at denne regjeringen velger å prioritere den rike mannen i gaten fremfor renholdsarbeideren som vasker gulvet, læreren som underviser eller studenten som drømmer om å kunne behandle pasienter som sykepleier. Der noen vinner mye, taper andre enda mer. Der det blir gitt noen fordeler, blir det fratatt langt flere fordeler.

I går var en svært ubehagelig dag. Det er tydelig at den borgerlige regjeringens forslag til statsbudsjett for 2021 preger liv på et personlig nivå. Den første telefonen var fra en nær venn av meg. Vedkommende kommer fra fattige kår, har bodd i sosialbolig og levd fra måned til måned. Min venn hadde endelig klart å samle opp nok kapital og kjøpte en leilighet sammen med sin fraskilte mor. Lånet var i mors navn og BSU-lånet var fremdeles ikke brukt.

Regjeringen valgte i går å foreslå fjerning av skattefordelen for dem som sparer i BSU, selv om man allerede har kjøpt seg bolig. Det vil si at den som eier bolig i dag mister dette skattefradraget i skatteoppgjøret i 2022.

Les også: Statsbudsjettet 2021: Skattekutt som heller kunne gått til velferd

Den andre telefonen var fra en venninne av meg fra studiet. Stemningen var preget av bekymringer for fremtiden. Hittil har det vært slik at alle som sparer maksbeløpet på 25.000 kr i BSU vil kunne få 5.000 kr tilbake på skatten, til og med året vedkommende fyller 33 år. Det gjaldt også selv om vedkommende hadde kjøpt bolig uten å bruke pengene som sto på denne kontoen. Venninnen min var bekymret for at hun nå måtte enten flytte på hybel og leie ut hennes sentrumsnære leilighet, jobbe enda mer i studietiden (til tross for at hun allerede jobber 40 prosent) eller flytte tilbake til foreldrene hennes utenfor Bergen kommune.

Den tredje samtalen jeg hadde i går var fra en fjern slektning med et fysisk handikap. Slektningen ble født med en fødselsskade og fikk dermed en erstatningssum som skulle hjelpe vedkommende. Store deler av denne erstatningssummen ble brukt på en leilighet og tilpasninger for slektningen min. Vedkommende, som er student, jobber også i helgene, og sparer disse pengene på BSU-kontoen. Grunnet denne erstatningssummen er slektningen min nødt til å betale kapitalskatt, men får ingen skattefradrag for dette gjennom BSU-oppsparing.

De nye reglene gleder finansminister Jan Tore Sanner. Han mener nemlig at dette vil hjelpe å få flere unge inn på boligmarkedet. Forbrukerøkonom Derya Incedursun i Nordea hevder at ordningen er tilspisset slik at unge nå er tvunget til å tenke på andre sparealternativer. Vi er derfor nå tvunget til å se på andre løsninger som fond og høyrentekontoer.

Direktør Carl O. Geving fra Norges eiendomsmeglerforbund (NEF) påpeker at den totale grensen for sparing fremdeles er uendret, på 300.000 kr. «Vil man virkelig hjelpe de unge, mener vi regjeringen burde lansere en opptrappingsplan hvor rammen gradvis økes opp til 450.000 kr».

Disse reguleringene vi har fått lese det siste døgnet, rammer urettferdig på majoriteten av unge. Mange unge sparer i BSU for å få skattefordeler, men andre velger å gå sammen for å kunne kjøpe bolig, for så senere benytte seg av ordningen til å kjøpe seg en bolig ved innstiftelse av familie.

Vi trenger en politikk som omfavner alle og bevarer alle. Det er vanskelige tider i Norge. Det er derfor ikke riktig at vi gjør det vanskeligere for folk å komme seg inn på boligmarkedet, heller ikke å spare på deres BSU-konto.