Til hovedinnhold

Meningsløst å tie om psykisk helse

Halvparten av oss vil få en psykisk lidelse i løpet av livet. På verdensdagen for psykisk helse slår Fagforbundet Ung et slag for mer åpenhet.

09.10.2020
Sist oppdatert: 09.10.2020

2020 har vært et spesielt og krevende år. For de fleste av oss snudde koronapandemien livet fullstendig på hodet da smitteverntiltakene ble iverksatt i midten av mars. For mange har resten av året i stor grad bestått av isolasjon, lite eller ingen fysisk kontakt med andre, økonomiske bekymringer, et dystert nyhetsbilde, og stengte dører hos psykiatrien.

Alle har en psykisk helse

Hvert år markeres Verdensdagen for psykisk helse den 10. oktober. Målet er å gjøre det like lett å snakke om vår psykiske helse som vår fysiske, og hvorfor skulle det ikke være det? Vi har alle en fysisk helse, og vi har alle en psykisk helse. Det er helt meningsløst å tie om noen av dem.
Tenk på alle du kjenner, og se for deg at halvparten av dem vil oppleve å få en psykisk lidelse eller plage i løpet av livet. Mest vanlig er angst og depresjon.

Skadelig ensomhet

Tema for årets markering av Verdensdagen for psykisk helse er «Spør mer». Dette er en viktig påminnelse for oss alle nå som vi lever i en veldig krevende tid. Å ha kontakt med andre mennesker er et helt grunnleggende behov for oss, og vi trenger å bli sett og hørt for å ha det bra med oss selv.

Les også: Tre ganger flere sliter med angst og depresjon under pandemien

Visste du at ensomhet er like skadelig for helsa di som å røyke? Å være ensom gir større fare for psykiske helseutfordringer, hjerte- og karsykdommer, diabetes og andre livsstilsykdommer.

En undersøkelse utført av Opinion for Røde Kors viser at 45 prosent av unge mellom 16 og 24 år føler seg mer ensomme på grunn av koronaviruset. I aldersgruppen 25-29 år oppgir 35 prosent at de er ensomme. Dette er urovekkende tall, og et tydelig signal om at mange unge voksne har det vanskelig nå.

Farlige kutt i psykisk helsevern

Den 10. september i år, på selveste Verdensdagen for selvmordsforebygging, lanserte den borgerlige regjeringa sin ambisiøse nullvisjon for selvmord i Norge. Hvert år tar mellom 500 og 600 mennesker livet sitt i Norge, og kurven viser ingen tegn til å flate ut.
Samtidig drukner norsk psykisk helsevern i henvisninger fra folk som ber om hjelp. Du kan risikere å måtte vente i månedsvis før du får time hos en psykolog, og i verste fall blir henvisningen din avslått og du står fullstendig uten tilbud.

Psykiatrien skal effektiviseres, det kuttes i sengeplasser og det kuttes i tilgjengelig behandling. Det gjenstår å se om regjeringas nullvisjon vil føre med seg mer enn fagre ord og løfter. Det trengs penger for å få psykiatrien på beina.

Hvordan hjelp seg selv?

Det er krevende å komme seg ut av en mørk periode på egenhånd. Har du folk rundt deg? Bruk dem! Fortell dem hvordan du har det, og si hva du trenger fra dem. Kanskje bare noen å snakke med, eller gå en tur sammen hver onsdag? Har du ingen rundt deg du kan snakke med, kan du be fastlegen om å henvise deg til en psykolog.

Les også: Gi tid, vær åpen!

Er du ensom, kan du prøve å bli kjent med folk på nettet. Hva med å finne grupper for folk med samme interesser som deg på Facebook? Vær fysisk aktiv, bruk kroppen og kom deg ut i dagslys og frisk luft helst daglig. Husk også at en sliten kropp sover bedre om natta.

Bruk hodet! Har du en hobby du liker, eller noe nytt du har hatt lyst til å prøve ut? Dette er en god anledning. Å holde hodet aktivt gjør at du tar oppmerksomheten vekk fra de tanker og bekymringer som plager deg.

Husk å ta vare på deg selv. Så langt det lar seg gjøre bør du opprettholde god søvnrutiner, dusje daglig og pusse tenner morgen og kveld. Det høres kanskje banalt ut, men det er overraskende mye selvhjelp i sunne rutiner for kropp og sinn.

Spør mer!

Det er bare å innrømme det; de aller fleste av oss trenger oppmerksomhet fra andre mennesker. Vi trenger at noen spør om hvordan dagen har vært, hva vi liker å drive med, hva vi bryr oss om, og hvem vi er.

«La oss bruke 2020 til å bruke denne tiden til å vise interesse for hverandre. God psykisk helse starter med gode relasjoner. Gode relasjoner bygges over tid og gjennom felleskap, åpenhet, respekt og nysgjerrighet.» skriver Verdensdagen for psykisk helse på sine sider.

Så hva venter du på? Send en snap til en du ikke har snakket med på lenge, eller ring til onkelen din som bor på andre siden av landet. Hvis ikke du strekker ut ei hånd, hvem skal da gjøre det?

;
Hei, jeg heter Frøya. Hva kan jeg hjelpe med?