– En varslet krise

Nestleder av Fagforbundet Ung, Victoria De Oliveira

Nestleder av Fagforbundet Ung, Victoria De Oliveira (Foto: Martine Grymyr)

Nesten én av fire studenter har hatt selvmordstanker under pandemien. – Dette er en krise som kunne vært unngått, sier nestleder og studentansvarlig i Fagforbundet Ung, Victoria De Oliveira.

26.04.2021 av Martine Grymyr

Det er dystre tall som kommer fram i tilleggsundersøkelse til SHoT (Studentenes helse og trivselsundersøkelse). Av 300 000 studenter i Norge, har over 62 000 studenter i alderen 18 - 35 svart på undersøkelsen:

•    44 prosent av studentene savner ofte/svært ofte noen å være sammen med
•    Halvparten sier de har symptomer på alvorlige psykiske plager
•    23 prosent har tenkt seriøst på å ta sitt eget liv, men ikke faktisk forsøkt å gjøre det
•    19 prosent har skadet seg selv med vilje - uten intensjon om å ta eget liv
•    15 prosent har tenkt på å ta sitt eget liv i løpet av de siste 14 dagene
•    4,3 prosent svarer at de har forsøkt å ta sitt eget liv

Burde vært gjort mer

Det vil si at nesten halvparten av studenter i Norge kjenner på ensomhet, og nesten én av fire har hatt selvmordstanker under pandemien.

– Disse tallene er vonde å lese. Dette er en konsekvens av at det ikke har blitt lyttet til studentenes behov, sier nestleder og studentansvarlig i Fagforbundet Ung, Victoria De Oliveira.

Les også: Tre ganger flere sliter med angst og depresjon under pandemien

– Vi har vært alvorlig bekymra for studentenes psykiske helse siden korona startet, og at regjeringa ikke har gjort nok for å gjøre dempe den store belastningen som har vært på studentenes psykiske helse det siste året, sier Oliveira.

Krevende år for studenter

Det siste året har mange studenter sittet alene inne på en liten hybel i en fremmed by, hvor Zoom-møtene med klassen kanskje er den eneste daglige kontakten med andre mennesker. Vi vet at nær én av fire blir avvist når de søker hjelp innen psykisk helsevern, og enkelte psykologer har opptil 30 ukers ventetid.

– Ikke bare er det krevende å være alene hele pandemien, men studentene har også en økonomisk belastning. Det kunne regjeringa gjort noe med, blant annet ved å gi permitterte studenter dagpenger, forteller Oliveira, og fortsetter:

– Denne regjeringa burde tenkt mer langsiktig, og ikke drevet med brannslukking hver gang det kommer en ny undersøkelse på bordet. Studentene har sagt hvilke behov de har i lang tid, men de har ikke blitt hørt.

Trenger du noen å snakke med?

Mental Helses hjelpetelefon er åpen hver dag, hele døgnet: 116 123

Mental Helse har også en egen studenttelefon: 116 123 (tast 3)

Du kan også skrive en melding eller chatte med en veileder: sidetmedord.no