Barn og voldelige konflikter

Hvordan påvirker en voldelig konflikt barn og unge i området det gjelder? Hva gjør dette videre med utviklingen for det samfunnet og landet det gjelder?

Vi har dessverre mange pågående konflikter rundt om i verden – mange av dem er sentrert i Midtøsten. Fellesutvalget for Palestina arrangerte 29. august åpent møte om ”Barn i voldelige konflikter”. Ved å se på konflikten mellom Israel og Palestina som et eksempel, viste de hvordan barn blir påvirket av krig, blokade og langvarig okkupasjon.

Sterke historier

Fagforbundet Ungdoms nestleder Christina Beck Jørgensen var med på møtet.

– Det som gjorde sterkest inntrykk, var nok historiene vi fikk høre om helt konkrete hendelser. Vi fikk høre om en elleveåring som hadde mistet bestevennen sin. Han fikk fatt i penger og tok seg til et område der det israelske militæret var. Han ville hevne vennen, og ble drept da han kastet stein på stridsvogner. Det er ikke riktig at barn skal utsettes for sånne ting, forteller hun opprørt.

Innlederne fortalte mye om hvordan barn påvirkes av å vokse opp i krigssoner – fysisk, gjennom vold og overgrep, men også psykologisk. Mange palestinske barn sliter med usikkerhet, frykt, mareritt, dårlig apetitt, hodepine, søvnproblemer og endret oppførsel.

Ett lyspunkt

Men i Gazas barnehager finnes det en frisone for barna. Der snakker de ikke om religion eller krig. I fem timer hver dag, fra mandag til fredag, kan barna føle seg trygge. De leker og lærer å telle og skrive. De er barn.

Innledningene var ved Linda Bukåsen fra Redd Barna, Emad El-Rossi fra HiOA, Bjørn Gunnar Saltnes fra Kirkens Nødhjelp og Kristin Eskeland fra Kvekerhjelp.

Les mer og engasjer deg på nettsiden til Fellesutvalget for Palestina.