Rentehopp for norske studenter

STUDIEGJELDEN TYNGER: Mats Monsen, nestleder i Fagforbundet Ung, drømmer stadig om å se heltidsstudenten bli en realitet. Enn så lenge blir det stadig vanskeligere å overleve på studielånet. (Foto: Thisisbossi/Flickr/Martine Grymyr)

I nyttårsgave fra den borgerlige regjeringen fikk norske studenter et rentehopp på 0,35 prosentpoeng på studielånet. Nå må også studentene være med å ta regningen for skattekuttene til de aller rikeste, skriver Mats Monsen, nestleder i Fagforbundet Ung.

11.01.2017 av Mats Monsen, nestleder Fagforbundet Ung

Fra 1. januar økte den borgerlige regjeringen studielånsrenten med 0,35 prosentpoeng. Men studentene får ikke noe kompensasjon for den høye økningen i renten; det bygges ikke flere studentbolig og stipendet har vært lavt i mange år nå. Riktig nok skal studentene endelig få 11 måneders studiestøtte innen 2020, men det viser jo bare hvordan den borgerlige regjeringen gir med den ene hånden, og tar med den andre.

Jeg er skremt over utviklingen. Mens norske studenter får stadig dårligere kår, setter regjeringen rekord i skattekutt til Norges rikeste. Jeg er redd for at den negative utviklingen som har vært i de siste årene, bare vil bli forsterket for hvert år Erna og Siv sitter med makten.

Les også: Gir med den ene hånda, og tar med den andre

I dag sitter mange studenter i nedslitte studentboliger og har så vidt råd til å lage seg en næringsrik middag. Tall fra SSB viser at hele 94 prosent av norske studenter har en annen inntekt som er større og viktigere enn støtten fra Lånekassen. Det betyr enten økonomisk hjelp hjemmefra, eller kveldsjobb, helgejobb og nattejobb i tillegg til studiene. Heltidsstudenten er fremdeles en utopi, selv om de borgerlige gjerne snakker både høyt og freidig om å satse på kunnskapssamfunnet og omstilling. Det er frekt og dårlig gjort ovenfor ungdom som ønsker å ta seg en utdanning for å bidra til det norske arbeidslivet.

Les også: Vedtar 11 måneders studiestøtte

Grunnen til at blant andre fagbevegelsen i 1947 var med å etablere Statens Lånekasse var for å gi alle lik mulighet til å ta utdanning. Det skulle ikke ha noe å si hvor du kommer fra for å bli noe. Nå som studielån begynner å nærme seg ordinære renter i samfunnet, begynner studenter å miste den viktige fordelen de har, som blant annet hjelper dem på vei for å klare å komme seg gjennom et dyrt leiemarked helt ute av kontroll.

Regjeringen har sagt at de vil satse på studentene og at innen 2020 skal de få 11 måneders studiestøtte. Da kunne vi vært et skritt nærmere heltidsstudenten. Det er jeg for. Men de velger samtidig å ta ekstra betalt for det ene godet som burde være en selvfølgelighet, ved å heve lånerenten.

Les også: Vage løfter til ungdommen

Nå må Erna og Siv få opp øynene. Det er viktigere å gi studentene gode studievilkår, enn å gi så mye som mulig til Norges rikeste. Bruk pengene på bedre studielån og høyere stipend. Gi studentene en mulighet til å bli noe, framfor å stramme inn der det allerede er for stramt.